• Tweewielercentrum
    Meesters

    Dé fietsspecialist van Staphorst

    Contact
  • Tweewielercentrum
    Meesters

    Dé fietsspecialist van Staphorst

    Over ons
  • Tweewielercentrum
    Meesters

    Dé fietsspecialist van Staphorst

    Collectie
  • 1
  • 2
  • 3

Tijdens de verbouwing en opening hebben wij samengewerkt met Mark van der Starren. Hij is directeur van Present eyecatchers en heeft voor ons toen de inrichting en aankleding verzorgd. Nog steeds verzorgen hij en zijn collega’s vier keer per jaar dat onze winkel up-to-date blijft door de decoratie te veranderen en de fietsen weer netjes te plaatsen. In het vakblad ‘Fietsmarkt’ heeft hij een eigen column. In de editie mei/juni 2016 schreef hij speciaal over ons:

In mijn vorige column ging ik in op de exorbitant hoge onderhoudskosten van de koninklijke racefiets, gebaseerd op een artikel in De Volkskrant. Gelukkig bleek dat uit een satirisch katern van de krant te komen, iets dat aan mijn aandacht ontsnapte. Waarvan akte. Nu wil ik het hebben over Staphorst. Ik denk dat een ieder wel eens gehoord heeft van dat kleine dorpje onder de rook van Zwolle. Het staat bekend om zijn conservatieve en vooral streng gelovige gemeenschap. De zondagsrust is daar zeker van toepassing en op de Chinees na, zal je er op zondag dan ook geen commerciële activiteiten vinden.

In principe is dat ook helemaal niet verkeerd, want in mijn jeugd was er ook niet de noodzaak om op zondag boodschappen binnen te halen of om lekker te gaan winkelen. Ik dwaal af, terug naar Staphorst. Het dorp beschikt, samen met het naastgelegen Rouveen, over zes tweewielerwinkels. Twee daarvan zijn klant van mij. Toevallig hebben ze ook nog eens dezelfde naam! Als deze twee klanten representatief zouden zijn voor Staphorst, dan was ik mijn column met een heel ander verhaal begonnen.

Beide zijn hypermoderne winkels met een frisse uitstraling en geleid door bijzonder actieve ondernemers. Met de eigenaar van de grootste van de twee, had ik laatst een onderhoudend gesprek over zijn winkel. Hij was een man met een visie, maar die niet schroomde ook een ander licht te laten werpen op zijn winkel. Ik heb zijn verhaal aangehoord en kwam tot de conclusie dat de ondernemer prima wist waar hij mee bezig was en welke kant hij op wou. Binnenkort hoop ik hem te verrassen met het ontwerp dat een collega van mij heeft gemaakt voor zijn winkel. Normaal doe ik dit zelf, maar aangezien ik de winkel van d collega-ondernemer in het dorp ook had ontworpen, vond ik het wel zo chic hier een ander naar te laten kijken.

Dan naar die collega-ondernemer. Een familiebedrijf waar vader, moeder, zoon en twee dochters werkzaam zijn. Vader en zoon bestieren de werkplaats. Moeder en dochters de winkel. Een winkel die eind 2014 een grondige verbouwing onderging en transformeerde van kneuterige fietsenmaker in een professionele showroom. Een lekkere eigentijdse inrichting, met een snufje Staphorstertraditie in de inrichting.

Met de tweewielerwinkel hield het niet op, de twee dochters gingen door. De ene met een zakelijk instinct de andere met passie, storten ze zich een jaar geleden op een uitdaging naast de tweewielerwinkel. Er kwam een mark vrij voor damesmode en zij sprongen er in. Twee maanden later kwam er ook een mogelijkheid om in de herenmode te stappen en opnieuw schroomden ze niet die kans te laten liggen. Ook voor deze winkels heb ik het interieur mogen ontwerpen en met hulptroepen binnen de Staphorstergemeente, gaan ze dit realiseren. Wat ben ik trots op mijn Staphorsterklanten, beide geholpen door een trouwe klantenkring zijn deze mensen echt aan het ondernemen. Ze zijn actief en innovatief en bespelen de Staphorstermarkt op een eigen manier.

Heb ik ook een boodschap met bovenstaande verhaal? Yep, naast het gegeven dat ik het contrast tussen de ondernemer en zijn omgeving wil weergeven, denk ik dat trouwe consumenten er nog steeds zijn. Ik begrijp dat dit minder wordt, maar in de meeste plekken buiten de Randstad bestaat het nog steeds. Behandel een klant altijd met alle egards, zelfs als hij of zij niet de fiets bij u heeft gekocht. Zorg er dan met uw service en vriendelijkheid voor dat hij in de toekomst niet meer om u heen kan.